The last confession

De vormgeving van het kunstwerk is gebaseerd op de biechtstoel, welke deel uitmaakt van ons collectief geheugen.

Het kunstwerk, op het snijvlak tussen architectuur en religie, bestaat uit metalen buizen en geperforeerde platen in klaverbladmotief. Dit motief verwijst naar het herkenbaar gebruik ervan in biechtstoel, waar het de scheiding vormde tussen de 'zondaar' en de 'geestelijke'. 

De gotische stijl refereert naar de architectuur in kerken en kathedralen. Net als vroeger de gesprekvoering vrij intiem gebeurde, is deze biechtstoel opgesplitst in twee delen. Elk met een eigen schuifdeurtje, zodat beiden partijen kunnen instemmen om een gesprek te voeren. De roestkleur en de scheve opstelling duiden op de achteruitgang en het verval van het geloof in Vlaanderen.

Het kunstwerk kan zowel binnen als buiten geplaatst worden.
Afmetingen: B 1,20m - D 1,20m - H 3,30m

 

Mag dit kunstwerk een uitnodiging zijn voor contemplatie... Iemand uit te nodigen voor een conversatie rond verzuchtingen, verlangens, schuld, spijt, zingeving, inzichten en andere levensvragen... Een interactie uit te lokken wat kunst kan bijdragen tot...

 

Nota: Het kunstwerk 'The last confession' wordt momenteel door productiehuis Woestijvis ingehuurd, om opnames te maken in het kader van het tv-programma 'Man bijt hond'.

 

Previous
Previous

From the cradle to the grave

Next
Next

De pastorale plaggenhut